معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت سوم)

دوشنبه 17 دی 1397

یادگیری زبان برنامه نویسی یکی از لازم ترین کارها برای رسیدن به موفقیت می باشد.در این متن به معرفی و مقایسه ی 5 زبان برنامه نویسی می پردازیم.

 معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت سوم)

برنامه نویسی در هر عرصه و زمینه ای می تواند شما را به موفق ترین تبدیل کند. داشتن خلاقیت و آشنایی با حداقل یک و یا دو زبان برنامه نویسی برای شما می تواند کاربرد های فراوانی داشته باشد؛ اما انتخاب چند زبان برای یادگیری شاید کار سخت و دشواری باشد. به همین جهت در این جا قصد داریم به بررسی، مقایسه و معرفی 5 زبان برنامه نویسی بپردازیم تا با کاربرد و مزایا و معایب آن ها تا حدودی آشنا شوید و در انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای یادگیری بهتر عمل نمایید.هر چند که یک برنامه نویس حرفه ای بیشتر از دو زبان برنامه نویسی مسلط می باشد.

net

دات نت شباهت زیادی به زبان برنامه نویسی جاوا دارد. از جمله این شباهت ها این است که کدهای این زبان در ابتدا روی یک زبان دیگر کامپایل شده و سپس روی موتور نت کور اجرا خواهند شد؛ اما تفاوت هایی نیز در این برنامه و جاوا وجود دارد. از جمله ویژگی هایی که این زبان برنامه نویسی دارد این است که پلت فرم دات نت به یک زبان خاص منحصر نشد و با معرفی چند زبان این امکان را به برنامه نویسان داد تا بدون اهمیت دادن به زبان کد نویسی کنند.

مایکروسافت نیز که یکی از شرکت های معروف و موفق به حساب می آید از این زبان برنامه نویسی حمایت کرده است که می تواند در محبوبیت آن تاثیر به سزایی داشته باشد؛ اما آن چه که باعث شده جاوا از این زبان برنامه نویسی جلو تر باشد این است که مایکروسافت هرچقدر هم شرکت بزرگ و معروفی باشد اما تنها به ویندوز محدود شده است و این موضوع بر روی دات نت نیز تاثیر گذار است. دات نت نیز امروزه توسط شرکت مایکروسافت اوپن سورس شده است که این نیز تحول بزرگی برای این زبان برنامه نویسی محسوب می شود.

asp.net

asp.net یک زبان برنامه نویسی محسوب نمی شود. علت آن نیز این است که همه ی زبان های برنامه نویسی مانند پایتون و جاوا و...همه دارای یک سری خصوصیت مانند تایپ سیستم و یا کتابخانه می باشد؛ اما asp.net هیچ کدام از این خصوصیات را ندارد و به همین منظور جزو زبان های برنامه نویسی محسوب نمی شود. این در حقیقت یک نقطه قوت برای آن محسوب شده و به انعطاف آن اضافه می کند. پس اگر می خواهید یک نام برای آن پیدا کنید بهتر است از آن به عنوان یک تکنولوژی نام ببرید نه یک زبان برنامه نویسی! از جمله مزایای آن نیز می توان دسترسی به کتابخانه ی نت اشاره کرد و همچنین با استفاده از آن می توانید با زبان های برنامه نویسی مختلف برای آن کد نویسی کنید. این که شما در این تکنولوژی به یک زبان خاص محدود نیستید از جمله انعطاف هایی است که شامل تان می شود.

c#

سی شارپ یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی محسوب می شود که یکی از علت های آن نیز دسترسی داشتن به کتابخانه ی مجهز و بزرگ دات نت می باشد. ظاهر این زبان برنامه نویسی به جاوا شباهت زیادی دارد به طوری که در ابتدا فکر می کنید که سی شارپ بر گرفته از جاوا می باشد؛ اما روش کار و یا ساختار آن متفاوت می باشد. طی هر مرحله از به روز رسانی این زبان برنامه نویسی ارتقا یافت و همین موضوع به طرفدارانش اضافه کرد. کاربرد و کارایی این زبان برنامه نویسی به گونه ای ست که در بسیاری از دانشگاه ها نیز این زبان تدریس می شود.

c++

سی پلاس پلاس از دیگر زبان های برنامه نویسی شناخته شده می باشد که در حقیقت پایه گذار بسیاری از دیگر زبان های برنامه نویسی ست. سخت بودن این زبان برنامه نویسی و کارایی بالای آن باعث شده است تا افراد برای یادگیری آن بر سر دوراهی قرار بگیرند. با به روی کار آمدن زبان های برنامه نویسی دیگری مانند جاوا و نت میزان به کار گیری این زبان برنامه نویسی با کاهش رو به رو شد اما همچنان به یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب شناخته می شود. سی پلاس پلاس این قابلیت را دارد که با آن بتوان برای همه ی پلت فرم ها برنامه نوشت.

lua

لوآ نیز از زبان های برنامه نویسی محسوب می شود که سرعت بالا و ساده بودن آن باعث شده تا مورد توجه بسیاری از افراد واقع شود. این زبان برنامه نویسی برای بسیاری از مردم و حتی برنامه نویسان نیز نا شناخته است و کمتر اسم آن را شنیده اند؛ اما کاربرد های این زبان برنامه نویسی کم نبوده و یادگیری آن نیز خالی از لطف نیست. شما با استفاده از آن می توانید برای سیستم عامل های اندروید و یا ای او اس بازی طراحی کرده و بنویسید. برای آن که بخواهید برای بازی دو بعدی کراس پلت فرم کدنویسی کنید بهترین گزینه ای که می توانید از آن استفاده نمایید این زبان برنامه نویسی لوآ می باشد. یادگیری این زبان بسیار آسان بوده و همین موضوع می تواند آن را برای افرادی که به زبان های دیگر مسلط نیستند جذاب و مطلوب باشد. ویژگی های این زبان برنامه نویسی باعث شده است تا از آن در بسیاری از برنامه ها نیز استفاده شود.

معرفی و مقایسه 20 زبان برنامه نویسی (قسمت اول)

برنامه نویسان

نویسنده 3355 مقاله در برنامه نویسان

کاربرانی که از نویسنده این مقاله تشکر کرده اند

تاکنون هیچ کاربری از این پست تشکر نکرده است

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید، در تاپیک های انجمن مطرح کنید